fredag 1 juni 2012

Kaloriförbrukning

Jag har haft lite dåligt samvete för att jag har ätit lite extra de dagar jag arbetat i trådgården, men har ändå lyssnat på kroppen och ätit lite mer.

Det var väl tur det.
http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp

När jag matar in min vikt och längd och sånt så har jag bla lärt mig att den dagen jag grävde i trädgården i 2-3 timmar eller så gjorde jag av med nästan dubbelt så många kalorier som jag ätit. Idag har jag gjort av med lika många kalorier som jag äter en normal dag, även de utanför de som är min baslinjes-gräns. Jag ligger normalt på under hälften av baslinjen, snarare 1/3 mot för vad jag behöver normalt. Det ger att om jag då dubblar det jag gör av med men bara äter 1/4 extra så gör det faktiskt ingenting, tvärtom.

Det här känns väldigt bra att veta. Det betyder att jag ska äta mer de dagar jag springer runt och/eller gräver, annars får jag näringsbrist!

Det låter lite svamligt, men ni får kolla själva.
Var ska man ligga med just din längd och vikt? Hur lite äter du när du pulvrar? Om du motionerar, hur många kalorier extra går det då?
På tex Biggest Looser där de tränar stenhårt, äter de 1400 kalorier om dagen. Det är ett bra riktmärke - om man tränar ska man öka på kalorierna.

Nu låter det som att jag är fanatisk kaloriräknare, men det stämmer inte riktigt. Jag vet även att ketosen håller i sig om man äter bara proteiner och fett (som ju är essentiella, till skillnad från kolisarna) och håller sig undan kolhydrater. LCD bygger på att man håller sig till få kalorier, medan LCHF bygger på att man inte triggar insulinet att lagra fett.

Jag är allafall nöjd. Jag gör faktiskt rätt, trots att det känns som att jag fuskar ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar