torsdag 22 oktober 2009

Video

Jag sitter och knåpar ihop en instruktionsfilm på svenska eftersom det var så magert resultat vid en sökning. Allt var på engelska.

Nu har jag en uppmaning till dig som läser: om du har synpunkter på vad som bör vara med, säg då det nu så jag kan lägga in det.
Jag har tänkt först ta lite om evolutionen, vad vi har ätit under tiden vi utvecklats till homo sapiens, sen titta lite på hur länge vi ätit kolhydrater (klassiker!). Sen titta lite på vilka som ger råden om kolhydrater (jätteviktig för mig) och vilka som tjänar på det.
Särskilt tänkte jag uppmärksamma vilka forskningsresultat som finns i ämnet mättade fetter eftersom hela fettskrämda rörelsen bygger på ett luftslott - slänga in lite "us var först, titta hur de ser ut idag".
Lite anektodiska bevis, hur man mår när man äter LCHF. Sånt som inte tas upp i forskningen eftersom det inte är vetenskap utan rykten.
En kort sekvens om vilka som mår bäst av detta (diabetiker, epileptiker, sockerråttor osv - tips om du har!) Kanske tom tips om sökord (paeloic food, atkins, LCHF, GI - tips?).
Mera sökord: AD, AE, K-EL, SSS... Även de världserkända experter som gjort sin hemläxa. (tips?)

Sen påpeka att även om atkins var på rätt spår missade han att man faktiskt kan äta det som kommer från de djur vi äter: han dissade ju tex smör och mjölk. Plus att de fortfarande har ganska hög andel kolhydrater i hans diet.

Sist tänkte jag skriva lite om sekt-ryktet; det är ju självklart att det blir så när man fått en aha-upplevelse. (om du inte tänkt på något innan så blir det omvälvande när du väl gör det)

Blir filmen bra gör jag den även på engelska. Jag tänker publicera den på youtube, har en kanal där.

Ja, vad tycker du? Bra eller anus?
/C

2 kommentarer:

  1. Strålande ide´!

    En länk från min blog kommer du att få, garanterat!

    SvaraRadera