onsdag 9 september 2009

På begäran: mat-inlägg!

Vad äter jag då?
Frukost: några ägg (2-3), grädde, salt och peppar ihop i scrambled eggs. Till det lite kött: även om bacon är gott så är det för salt för mig. Kalkon, lövbiff, gårdagens stek - värmer i pannan efter äggen. Extra smör på allt! Jag äter långsamt och slutar direkt när jag känner mättnadskänslan. Det går nästan inte att pressa i sig den här maten. Lämnar nästan jämt mat.
Kaffe med grädde i.

Om jag äter frullen tidigt blir det lunch: Kött och sås. Ibland äter vi på IKEA ungarna och jag, då tog jag kotletten med två slevar bea. Ingen pommes. Gårdagens rester med smör, såsen eller en kall röra.

Kalla röror gör jag av CF (creme fraiche), philly, kryddor utan glutamat, olivolja och ost i olika varianter(tex parmesan finriven). Väldigt enkelt att ha i matlådor fö.

Såser är varianter på samma tema; lots of fett (smör, cf, grädde, philly, cocosfett) och vin, kryddor, grönmögelost, vitlök, soya - sånt som jag brukar ha i, olika konstallationer.

Sen frulle betyder att jag förmodligen står mig till middagen, då äter vi kyckling (ikväll), karré, kotlett, entrecote, lövbiff - ja det som finns och är rena produkter. Absolut inget pre-fab:at. Till det en "flottig" sås i samma modell som ovan.

Blir jag sugen/hungrig utöver detta är det ost som gäller. Lite hårdost med phillydippa, lite köttpålägg med philly, oliver med anjovis, grädde med hallon, en ostskiva med kött på.
Ja; mycket fett och proteiner.

Men som regel gäller att äta när man är hungrig och äta tills man är mätt på fett. Iallafall i början, annars finns risken att man småäter fel grejer. Om jag tycker det blir för lite fett i maten kan man alltid slänga ner lite cocosfett (från Life tex) så blir man mättare.

Syftet är att man ska bli mätt längre, det du äter ska ge dig en mättnadskänsla till du behöver äta mat igen. Proteinet ihop med fettet håller dig osugen och ohungrig tills du är låg på energi igen. Kolhydrater ger dig en kick, sen är du hungrig igen innan du knappt lämnat matbordet.

Glöm inte att kroppen behöver tid på sig för omställningen, det tar några dagar. Antingen gör du som P som minskade det vita fluffet succesivt under några dagar, eller så tar du "cold turkey" och tvärslutar som jag. Ps variant lär ge en liten viktökning, cold turkey blir man lite påverkad av i form av magbesvär tex. (ni får läsa på om biverkningarna på kostdoktorns sida eller hos Annika.)

Hoppas jag upplyst lite, skriv gärna frågor!
/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar